söndag 26 oktober 2014

Marknadsnatta 2014

Igår var det dags för årets näst sista tävling, Marknadsnatta som firade 50 år som tävling.
Med mig som notläsare för dagen hade jag Fredrik Eklund och vi skulle köra 7 sträckor som näst sista bil i hela tävlingen med startnummer 179 på dörrarna. Jag måste säga att jag var lite orolig för hur vägarna skulle se ut, men i och med att det var uppehåll hela dagen så klarade sig vägarna ändå skapligt bra trots ca. 180 bil innan mig. Hade extraljus med för det skulle bli mörkerkörning efter servicen och både Marknadsnatta och mörkerkörning skulle jag ha revansch på för sist, åkte ju av för 2 år sen i Skänninge och förra hösten i mörkret i Örebro.

På första SS gick det lite knackigt in till hälften ungefär, sen fick jag upp lite tempo. Vi körde på i det tempo jag kände räckte och när vi var på G in till service efter 3 sträckor så ser vi på tiderna att vi ligger 0,9s bakom ledaren.

Efter service så blev 4e sträckan struken pga ambulanskrash så vi åkte till 5an direkt och efter den så hade vi tagit in 1 tiondel på ledaren och var därmed 0,8s efter.

Till sträcka 6 och 7 hade vi monterar ljusbox och vi gav oss iväg för sista etappen, vi hade bestämt oss att inte kolla några tider efter ss3 så vi visste inte hur vi låg till då, men vi startar med självförtroende och kör i samma tempo som tidigare och det resulterar i att vi är snabbast i klassen på både ss6 och ss7.
Vi får nyheten att vi är snabbast i klassen och därmed passerar ledaren med 0,6s av rallyradion som gör en kort intervju i TK på sista sträckan. FYFAN så skönt och roligt det var att höra det!

Vi vinner alltså klassen med 0,6s på 35 minuter körning, det är rätt häftigt ändå. 22 startande var det i klassen och 14 kom till mål. Jag fick mitt 2a uppklassningspoäng och nu siktar jag på mitt 3e nästa helg.

Tack Frippe för kanonnoter hela dagen och för att du ställde upp. Det här resultatet gör att jag blir 8 i Svenska Rallycupen, som jag iofs inte satsat på. Men vinner även DM och ÖÖM i min klass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar