söndag 3 augusti 2014

Viks8an 2014

Händelserik vecka, Klappjakten i måndags med en 2a placering som resultat som följdes av en hektisk jobbvecka så jag inte kunde fixa bilen innan fredagskvällen. Packade och körde upp servicebuss till serviceplatsen då jag var utan servicepersonal eftersom pappa är i Finland och kollar på rally-vm istället.
Men igår (lördag) var det äntligen dags, min första Viks8an tävling skulle jag försöka ta mig genom utan att göra bort mig inför hemmapubliken. Startade dagen tidigt med att vi hemmaåkare besiktade alla bilar innan vi fick åka till startplatsen.
Strax efter 12 fick vi åka från startplatsen ut till första SS, Lögenäs, Riktigt snabb sträcka med en ful "gamböj" 2 km från starten. Jobbigt att börja med en så snabb sträcka egentligen tycker jag, hade runt 180 km/h strax innan mål såg jag, då går det fort! Hade en 2a tid i klassen, 0,6 sekund efter.

SS 2, Gullersbo. betydligt mycket mer svängar på den här sträckan, sånt gillar jag! Har inte så mycket att säga om sträckan egentligen. Kändes bra, fick bra flyt i körningen, men tyvärr så hade han som startade framför mig gjort en ordentlig resa på vägen så vi blev nedvinkade av publiken och tappade mycket tid där, ca. 20 sekunder skulle jag tro. Här blev det en 4e tid, ca 9 sekunder efter trots att jag stod still inne på sträckan.

SS3 Knappekulla/Öjelsbo. Lång sträcka med mycket fula böjar och blinda krön. Kände direkt att jag fick in ett bra flyt i körningen och efter vägbytet i Knappekulla så ökar jag nog farten lite till. På sina ställen är det lite kris, men det gick riktigt bra och det var sjukt en rolig sträcka. Här blev vi snabbaste C-voc med 8 sekunder och näst snabbast totalt bland alla otrimmade bilar och historiska. Riktigt roligt!

SS4, Svingen, 3 fula böjar på den här sträckan. Bland annat den välkända "svingen". Trots att jag känner till den bra så kommer jag näst intill baklänges in i kurvan och gör en ordentlig stoppsladd och tappar väll nån sekund eller 2 iallafall. Efter det så är den en kort bit ner till en hårnål höger och sen är det ett snabbt parti med ett lyft mitt på. Blev ett hopp där och sen är man framme vid nästa fulböj, ett ordetligt siktfel i ett vägbyte, men eftersom jag vet om det så var det fullt över krönet. Sen kommer man fram till sista böjarna på tävlingen.
Böjen alla pratat om hela dagen. Det var så otroligt mycket folk överallt, och enligt de jag pratat med så verkar typ 80-90 procent av alla passerande åkt av där. Jag klarade böjen galant och sen var det mål.

Blev en vinst i klassen med 3,6 sekunder och 26 plats totalt. Min första vinst, och dessutom på hemmaplan. Underbart!!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar