onsdag 24 augusti 2011

Emiltrofén 2011

I helgen som var så åkte jag, Tim, pappa och farbror Andreas ner till Hultsfred för att genomföra vår allra första skogstävling. Vi åkte hemifrån runt 8 på morgonen så det var inte så farligt tidigt, vi kom ner till Vimmerby runt halv 10 och då anmälde vi oss och gjorde ljudmätning samt besiktning i Svensk Bilprovning i Vimmerby. Sen begav vi oss ner till Hultsfred för att ställa bilen i Parc Farmé och göra oss redo för start. Första start var klockan 12.01 och vi med nummer 139 fick vänta ända till 14.34 innan vår start så det var lång väntan och jag hann bli riktigt nervös, och då menar jag verkligen jättenervös!! Men vi kom iväg mot första sträckan och precis innan sträckan så trodde jag att jag skulle tuppa av eller något. Nu till summering av sträckorna!

SS1:
Vi startade på första sträckan och alla stress och nervositet släppte, kändes det som iaf. Började lugnt men en bit in på sträckan så kom jag lite för fort in i en höger nedför som nöp till ganska mycket och jag var inte beredd på det och det resulterade i ett litet kast som gjorde att jag besökte diket i nästa kurva. Kom upp själv och tappade inte så enormt med tid men det blev en liten inslagen bakskärm, en backspegel mindre och lite repor på sidan. Men det var överkomligt tyckte pappa och farbror. Vi kämpade oss genom sträckan och mot slutet blev vägen riktigt dålig på sina ställen, men det gjorde inget för fyfan så kul det var. Tiden på denna sträckan blev 8.11.1.

SS2:
En snabb sträcka med farter upp mot 160-170 km/h med delvis riktigt dåliga vägar. Bland de djupaste spåren jag någonsin sett. 
Tiden blev 8.02.3

SS3:
Direkt efter service så fick vi vänta i TK och även gå in med kortet på vår minut för att 2 Voc elit åkare hade kört av vägen i första böj så ambulans var tvungen att komma, starten blev försenad med 20 minuter men inget att hänga läpp för. Vi gav oss iväg på vad jag tycker var dagens roligaste sträcka! Den var mycket varierad med snabba partier, asfalt, trånga tekniska delar och lite gamböjar och lite annat sladdvänligt!
När jag kom i mål var jag på sjukt bra humör för att det gått så himla bra och tiden blev 7.38.1

SS4:
En kort sträcka, som jag inte minns allt för mycket av! Tiden blev iaf, 3.56.3

SS5:
Riktigt rolig sträcka som var av Finlandskaraktär. Breda vägar med mycket krön. I slutet av sträckan så var det ett vägarbete där de lagt ut mängder med sprängsten, trodde bilen skulle stanna i grushögen. Och innan det hade Käggla och Martin mfl. precis vinkat på oss och blev väll lite modig och uppmärksammade inte att nästa kurva nöp till mer än man såg så det blev en liten stoppsladd där. Tiden blev, 5.25.0

SS6:
En riktigt kort sträcka där jag hade solen i ögonen mestadels av tiden tills jag fick för mig att vinkla ner solskyddet. Kan inte säga mycket mer om sträckan mer att den flöt på och avslutades med ett snabbt parti. 
Tiden blev 2.26.3 Och min totala tid blev 35.49.1 och det räckte till en 9e plats av 21 i klassen och en 91a plats totalt i tävlingen. med 3.12.3 minuter upp till vinnaren Erik Telehagen som åker ruskigt bra med noter till skillnad från mig som kör onotad än så länge.

Lördagen den 20/8-11 var en av de roligaste i mitt liv och jag vill tacka både pappa och farbror för all hjälp med service osv och självklart Tim som vill åka med. Resultat kan man se på resultatservice och går man in på motorsportivarmland och väljer bildlänkar i kolumnen till vänster så finns flera olika fotografers bilder där vi finns med. Incarfilmer kommer såfort jag kan få in dom här eller på youtube. Nu är det bara att ladda om med nya mekkvällar i verkstan och sen komma igen på nästa tävling när den nu blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar