tisdag 16 augusti 2011

ÖHS cupen del 3



 I söndags så åkte Jag och Tim rallytävling. Det var sista deltävlingen av ÖHS-cupen som går i Valdemarsvik. Blir som vanligt långa dagar när man först måste hjälpa till i besiktningen och sedan städa området efter tävlingens slut!
Besiktningen gick galant! Snabbt, smidigt och enkelt. Fanns inget att klaga på. Sen när vi kom ut till Toverum så gick vi banan och kollade efter eventuella farliga stenar i vägkanterna och ungefärliga linjer vi skulle försöka hålla oss till.
Sen till själva tävlingen då!

Omgång 1:
Gick ut med inställningen att ta oss runt med en hyffsad tid men inte riskera någonting karossmässigt! Hade lite problem att vända runt ensilagebalen vid vändprovet då jag inte riktigt kommer åt att dra i handbromsen eftersom jag sitter så pass långt fram. Men vi kämpade oss fram så gott vi kunde och avslutade med att tvåhjula över mållinjen, vilket inte kändes så märkvärdigt inne i bilen. Men de sa sen att jag var ganska högt uppe i luften med högersidan. Tiden blev 2.27.99 och det räckte till en 14e plats i klassen.

Omgång 2:
Den här omgången var den allra sämsta. Det började bra men när vi var påväg tillbaka efter vändprovet så var jag tvungen att gå ner på ettan efter en stoppsladd i vägbytet, och efter det hade jag stora problem med att få i tvåan igen! Kunde inte få i den så tänkte lägga i ettan igen, men då jag inte har någon vettig backspärr så fick jag i backen och backade någon meter mitt i allt. Avslutade omgången med en tid på 2.35.26 som flyttade ner oss till en 15e plats.

Omgång 3:
Den allra bästa omgången för dagen! Var riktigt revanschsugen efter andra omgången så laddade på lite extra överallt och körde mera på chans än tidigare. Kände hela tiden att det gick riktigt bra och blev på bättre och bättre humör och laddade ännu mera! Det resulterade i en kanontid på 2.20.82. Trodde då att vi skulle ta ett par placeringar men icke, tog en och slutade på en 14e plats i klassen. Vi är nöjda ändå, vi får se så att det bara var vår andra tävling!

Nu laddar vi om med en vecka i verkstan inför nästa helg då vi tar med ekipaget till Vimmerby/Hultsfred för att åka vår första riktiga rallytävling i skogen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar